09.08.2017
МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
П Р Е С С Л У Ж Б А
Нова програма за намаляване на безработицата
се включва в Националния план по заетостта
Правителството одобри включването на новата Национална програма за обучение и заетост „Работа” в Националния план за действие по заетостта за 2017 г. До края на тази година инициативата ще се реализира пилотно в 14 общини с високо равнище на безработица от областите Враца, Видин и Монтана. По нея ще се осигури субсидирана заетост на около 830 безработни в периода септември – декември.
Пилотното стартиране на програмата ще се финансира с 2 млн. лв., които бяха осигурени чрез оптимизация на бюджета на Министерството на труда и социалната политика.
По новата програма ще се осигурява субсидирана заетост на пълно или непълно работно време. Наетите ще изпълняват различни дейности в частния сектор или общественополезни дейности към общините като ремонт на обществени сгради, комунално-битово обслужване, поддържане на недвижимо културно наследство или оказване на услуги на населението.
Приоритетно в заетост ще се включват продължително безработни, безработни младежи, както и безработни, които получават социални помощи или са с основно и по-ниско образование и без професионална квалификация.
Работодатели по програмата могат да бъдат частни фирми, общински администрации и предприятия, социални предприятия, неправителствени организации. Те ще получават средства за трудовите възнаграждения на наетите лица и дължимите осигуровки за сметка на работодателя, съгласно Националния план за действие по заетостта за 2017 г.
Правителството одобри близо 80 млн. лв. допълнителни средства за увеличение
на учителските заплати
Министерският съвет одобри допълнителни средства в размер на 79 942 068 лв. за увеличение на учителските заплати с 15%, считано от 1 септември 2017 г.
Един от стратегическите приоритети на правителството е увеличението на инвестициите в образованието. Водеща задача е системата на предучилищното и училищното образование да бъде осигурена с мотивирани и квалифицирани педагогически специалисти. За изпълнението на тази цел е необходимо поетапно повишаване на възнагражденията на педагозите, като до края на четиригодишния мандат на управление заплатите трябва да бъдат удвоени.
С друго решение бяха одобрени промени в модул „Оптимизиране на вътрешната структура на училищата, детските градини, ученическите общежития и регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование“ на Национална програма „Оптимизация на училищната мрежа”. С тях се актуализират граничните стойности на разходите, извършени от съответната институция, при които се възстановява пълният размер на обезщетенията.
Промяната е в съответствие с увеличението на минималната работна заплата за страната и на началните работни заплати на педагогическите специалисти в системата на предучилищното и училищното образование.
Оптимизира се редът за определяне на приема
на студенти и докторанти в държавните висши училища
Министерският съвет одобри промени в постановлението, с което са определени условията и редът за утвърждаване на броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища. Одобрени бяха и промени в Списъка на приоритетните професионални направления.
Нововъведенията предвиждат да се оптимизира приемът на студенти в професионални направления и специалности от регулираните професии, които са получили положителна оценка на проекта за програмна акредитация. До изтичането на срока за искане на програмна акредитация приемът на студенти в тези професионални направления и специалности не трябва да надхвърля 30% от капацитета на съответното професионално направление или специалност, но в рамките на свободния капацитет.
С промените се създава възможност министърът на образованието и науката, съгласувано с министъра на здравеопазването, да предлага на Министерския съвет при необходимост и по-голям прием в специалности от регулираните професии от професионални направления „Обществено здраве“ и „Здравни грижи“.
При определянето на план-приема на висшите училища се дава възможност за взимане под внимание на оценките на Националната агенция за оценяване и акредитация след оповестяване на данните от рейтинговата система, но не по-късно от 1 януари на съответната година, за която се определя приема.
Допълнен е и Списъкът на приоритетните професионалните направления с тези от област „Хуманитарни науки“ – Филология, История и археология, Философия и Религия и теология.
Увеличават се стипендиите на студентите – чужденци, приети по постановления на МС
и междуправителствени спогодби
От 150 лв. на 200 лв. се увеличава размерът на месечната стипендия на студенти-чужденци, приети за обучение в държавни висши училища съгласно актове на Министерския съвет, както и по междуправителствени спогодби за образователен, научен и културен обмен, реши правителството. Промяната е направена в ПМС 103/1993 г., с което се определят условията и редът за предоставяне на стипендии на студентите, докторантите и специализантите от държавните висши училища и научни организации.
Повишаването на размера на стипендията ще допринесе за осъществяването на националната политика за привличане към родината на младите ни сънародници зад граница. То ще подпомогне повишаването на конкурентоспособността на българските държавни висши училища в условията на силна международна конкурентна среда и ще стимулира трансграничната студентска мобилност и интернационализирането на обучението в системата на българското висше образование.
Тази категория студенти имат право на стипендия, която се изплаща ежемесечно в продължение на година. Обучаващите се в първи курс получават стипендията безусловно. След първата година на обучение за получаването на стипендия е необходимо средният успех от предходни два семестъра да бъде не по-нисък от добър 4,00.
Броят на студентите, приети по този ред, е увеличен от 1174 през учебната 2013/2014 г. на 1700 през 2016/2017 година. По-голямата част от тях произхождат от райони с нeвисок жизнен стандарт. Ниският размер на стипендията, която беше увеличена от 105 лв. на 150 лв. през 2015 г., поставя България в неконкурентна среда спрямо съседни страни, предлагащи значително по-високи финансови стимули за студентите.
Салдото по консолидираната фискална програма
на касова основа към месец юни е в размер
на 1 746,7 млн. лева
Министерският съвет одобри внесената от министъра на финансите информация за касовото изпълнение на държавния бюджет и на основните показатели на консолидираната фискална програма за първото полугодие на 2017 г.
По данни от месечните отчети на първостепенните разпоредители с бюджет салдото по КФП на касова основа към месец юни 2017 г. е положително в размер на 1 746,7 млн. лв. (1,8% от прогнозния БВП) и се формира от излишък по националния бюджет в размер на 1 777,7 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 31,0 млн. лева.
Постъпилите приходи и помощи по КФП към юни 2017 г. са в размер на 17 481,8 млн. лв. Изпълнението на годишните разчети в групата на данъчните приходи е добро, като към полугодието са постъпили 51,9 на сто от данъчните приходи, планирани за цялата 2017 г. Неданъчните приходи остават близки до отчетените за първите шест месеца на 2016 г., докато при постъпленията от помощи се отчита намаление основно поради базов ефект в 2016 г., свързан с възстановени в началото на 2016 г. разходи от ЕК към България, които са извършени в края на 2015 г., когато бе пикът на плащанията по проектите по предходния програмен период 2007-2013 г. Поради тази причина общите приходи и помощи по КФП са номинално по-ниски от отчетените към полугодието на 2016 г., но ако се елиминира влиянието на европейските средства, на съпоставима база приходите по националния бюджет отчитат номинален ръст от 6,8 на сто.
Общата сума на данъчните постъпления, вкл. приходите от осигурителни вноски, възлиза на 14 537,8 млн. лв. Съпоставено с данните към юни 2016 г., данъчните постъпления нарастват номинално със 7,8% (1 049,1 млн. лв.).
Приходите от преки данъци са в размер на 2 771,0 млн. лв. или 54,4% от предвидените в разчетите за годината, като спрямо същия период на предходната година нарастват с 232,0 млн. лв. (9,1%).
Приходите от косвени данъци са в размер на 7 110,3 млн. лв., което е 50,7% от разчетите за годината. Съпоставено с данните към юни 2016 г., постъпленията в групата нарастват с 275,6 млн. лв. (4%). Постъпленията от ДДС са в размер на 4 730,9 млн. лв. или 53,9% от планираните. Съпоставени с предходната година, приходите от ДДС нарастват с 375,3 млн. лв. (8,6%). Размерът на невъзстановения ДДС към 30.06.2017 г. е 64,9 млн. лева. Приходите от акцизи възлизат на 2 269,8 млн. лв. (45,1% от разчетените за годината). Постъпленията от мита са 93,2 млн. лв. или 56,1% от разчета за годината.
Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 627,9 млн. лв. или 63,4% изпълнение на годишните разчети.
Приходите от социално и здравноосигурителни вноски са 4 028,6 млн. лв., което представлява 50,8% от разчетените за годината. Съпоставено със същия период на предходната година, приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 14,3% (504,4 млн. лева).
Неданъчните приходи са в размер на 2 274,2 млн. лв., което представлява 47,8% изпълнение на годишните разчети.
Приходите от помощи са в размер на 669,8 млн. лв. или 25,3% от планираните за годината.
Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към юни 2017 г. възлизат на 15 735,1 млн. лв., което е 42,8% от годишните разчети. За сравнение, разходите по КФП за същия период на 2016 г. бяха в размер на 14 638,7 млн. лева. Нарастването на разходите спрямо края на месец юни 2016 г. е основно поради по-високия размер на социалните и здравноосигурителните плащания, базов ефект при разходите за пенсии от увеличението им от юли 2016 г., разходите за субсидии и по-високите разходи за персонал, включително и поради ръста на разходите за осигурителните вноски, свързан с увеличения размер на осигурителната вноска за фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“ с 20 пр. п. спрямо 2016 г. Независимо от номиналното увеличение на разходите спрямо същия период на предходната година, съпоставено с разчетите за годината изпълнението на разходите към полугодието се развива в рамките на планираните със ЗДБРБ за 2017 г. средства.
Нелихвените разходи са в размер на 14 812,4 млн. лв., което представлява 42,9% от годишните разчети. Текущите нелихвени разходи към юни 2017 г. са в размер на 13 958,8 млн. лв. (49,3% от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 853,6 млн. лв. (13,8% от разчетите към ЗДБРБ за 2017 г.). Лихвените плащания са в размер на 434,4 млн. лв. или 52,5% от планираните за 2017 година.
Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 30.06.2017 г. от централния бюджет възлиза на 488,3 млн. лв., което е в изпълнение на действащото към момента законодателство в областта на собствените ресурси на ЕС.
Размерът на фискалния резерв към 30.06.2017 г. е 13,2 млрд. лв., в т.ч. 12,2 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.
Прието е изменение на Общия устройствен план
на Столична община заради изграждането
на третия метродиаметър
Правителството измени Общия устройствен план на Столична община в частта „Комуникационно-транспортна система – масов градски релсов транспорт” предвид изграждането на третия метродиаметър на Софийския метрополитен.
Изграждането на третия лъч на столичното метро е обосновано и включено като един от най-важните общоградски проекти в новия Интегриран план за градско възстановяване и развитие на София за периода 2014-2020 г. Следващият етап от развитието на метрото – от бул. „Ботевградско шосе”, през бул. „Владимир Вазов” и центъра до ж.к. „Овча купел”, е съобразено със Стратегията за развитие на транспортната мрежа на София и нуждите на града. Съгласно одобрената Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура”, първите два етапа на проекта са включени за финансиране по Приоритетна ос 3 „Подобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари и развитие на устойчив градски транспорт”.
След проведено обществено обсъждане е избран вариант на трасето, като при избора му е взета предвид и Прогнозата на транспорта в София за 2025 г., 2030 г., 2040 г. Така метромрежата ще се увеличи с 16 км и с 16 метростанции, като общата й дължина ще достигне 56 км.
С реализацията на Линия 3 метрото ще се утвърди като основна транспортна система в София и ще допринесе за изпълнението на ключови цели за развитието на града, общината и региона – подобряване на транспортно-комуникационната система на столицата и обвързването й с републиканската магистрална инфраструктура. Изпълнението на проекта ще допринесе за осъществяването на мерки, свързани със стратегията за нисковъглеродно развитие на градските райони и смекчаване на въздействията върху изменението на климата.
Общините Хасково и Созопол получават имоти
за спорт и образование
Правителството прехвърли безвъзмездно на община Созопол правото на собственост върху два имота с обща площ 4 дка в с. Равадиново. Терените ще се използват за изграждане на ново спортно игрище с изкуствена трева и спортни съоръжения. Съществуващата към момента спортна площадка е полуразрушена и не отговаря на действащите норми.
Община Хасково получава от държавата безвъзмездно собственост имот с площ от 2,6 дка в общинския център. Теренът ще бъде използван за създаването на еко-класна стая за учениците от паралелките с профил „Природни науки“ на Природо-математическата гимназия „Акад. Боян Петканчин“.
С три други решения правителството даде съгласието си „Български пощи“ ЕАД да продаде имоти на дружеството в Русе, Сливен и София.
В Русе и Сливен чрез търг с тайно наддаване ще бъдат продадени гаражни помещения с обща площ от 100 кв. м, както и 2622 идеални части от поземлен имот с обща площ 8783 кв. м и четири сгради в него. В София чрез пряко договаряне със съсобственика на имота „Петтас България“ АД ще бъдат продадени неизползвани производствени постройки и складове на бул. „Ломско шосе“ №205.
Имотите не са необходими за изпълнение на основните дейности на „Български пощи“ ЕАД и тяхната поддръжка е свързана с неоправдани разходи. Продажбата им е мярка за постигане на финансова стабилност на дружеството.
Утвърдено е споразумението за партньорство
между ЕС и Нова Зеландия
Правителството утвърди подписаното през октомври м. г. Споразумение за партньорство по въпросите на отношенията и сътрудничеството между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и Нова Зеландия, от друга страна. Документът заменя Съвместната декларация за отношенията и сътрудничеството, приета през 2007 г.
България подкрепя диалога между ЕС и Нова Зеландия и смята, че Споразумението ще послужи за основа за укрепване на отношенията и платформа за съвместни действия и задълбочаване на практическото сътрудничество както между Съюза и Нова Зеландия, така и между България и Нова Зеландия.
Одобрени са резултатите от правителственото участие в сесия на Международната конференция на труда
Правителството одобри резултатите от участието на правителствената част от националната тристранна делегация на България в 106-ата редовна сесия на Международната конференция на труда. Форумът се проведе в периода 5-16 юни в Женева.
Сред основните теми на конференцията бяха трудовата миграция и фундаментални принципи и права на работното място. Делегатите приеха Препоръка за заетост и достоен труд.
Министърът на труда и социалната политика Бисер Петков направи изказване по доклада на генералния директор на Международното бюро по труда Гай Райдър на тема „Работни места и променящия се климат: Зелена инициатива”, в което изрази подкрепата на България в борбата с климатичните промени.
Одобрени са резултатите от две заседания
на Съвета на ЕС
Правителството прие доклади за резултатите от две заседания на Съвета на Европейския съюз – на министрите на околната среда, проведено в Люксембург на 19 юни, и на министрите по заетостта и социалната политика, проведено на 19 и 20 юли в Талин.
Министрите на околната среда от ЕС обсъдиха ключови въпроси, свързани с изменението на климата. Акцент в дебатите беше едностранното решение на администрацията на САЩ да се оттегли от Парижкото споразумение. Европейският съюз потвърди ангажираността си към бързото и цялостно прилагане на глобалното, правнообвързващо споразумение. ЕС е поел ангажимент за намаляване на емисиите си до 2030 г. с най-малко 40% спрямо равнищата от 1990 г. За постигането на тази цел намаляването трябва да достигне до 43% в секторите, обхванати от схемата за търговия с емисии (СТЕ) и 30% в секторите извън СТЕ – и в двата случая до 2030 г. спрямо 2005 г. Министрите обсъдиха двете законодателни предложения за намаление на емисиите в секторите извън СТЕ – Регламентът за разпределяне на усилията и Регламентът относно земеползването, промените в земеползването и горското стопанство.
На срещата бяха приети и Заключения на Съвета относно Плана за действие на ЕС за природата, хората и икономиката, целящи подобряване на прилагането на директивите за птиците и хабитатите. Министрите заявиха категоричен ангажимент за защита на видовете и естествените местообитания и за постигането на напредък по пътя към целта на „Европа 2020“ за спиране и обръщане на процеса на загуба на биологично разнообразие и на екосистемни услуги. Идентифицирана беше необходимостта от актуализиране на механизмите за финансиране на мерките по прилагането на екологичната мрежа Натура 2000 – виждане, което страната ни подкрепи.
Министрите по заетостта и социалната политика обсъдиха в първата си дискусия необходимостта от подобряване на баланса между професионалния и личния живот, как социалните системи успяват да отговорят на промените в традиционните типове семейства и как се отчитат потребностите на работодателите за осигуряване на рентабилност и висока продуктивност. През втората си пленарна сесия те коментираха добрите практики, подкрепящи увеличаване ролята на мъжете при полагане на грижи за възрастни или зависими членове на семейството.
Определен е концесионер на морски плаж
„Бургас – север“
След проведен конкурс правителството определи „Палм Инвест“ ЕООД за концесионер на морския плаж „Бургас-север“. Договорът за концесия е за 20 години, като през това време концесионерът се задължава да извърши инвестиции в размер на 90 000 лв. без ДДС за всяка година от срока на концесията за организация на целогодишно санитарно-хигиенно поддържане на морския плаж и за стратегия за развитие и популяризация, включително спортно-развлекателна и друга дейност.
Цената за ползване на чадър е от 0,01 лв. без ДДС, същата е и за шезлонг в зоната за платени плажни принадлежности на морския плаж.
Размерът на концесионното плащане за всяка година от срока на концесията е определен съгласно приетата от Министерския съвет Методика за определяне на минималния размер на концесионното плащане за морските плажове и предложения от концесионера размер на отчисленията от базата за изчисляване размера на концесионното плащане в размер на 7,03 на сто.
Концесионният договор влиза в сила от 1 януари 2018 г.
Прецизират се разпоредбите на нормативни актове на МС, свързани с управлението
на средствата от ЕС
Правителството прие Постановление за изменение на нормативни актове на Министерския съвет, свързани с управлението на средствата от Европейския съюз.
Постановлението предвижда актуализиране на нормативната уредба по отношение на наименованието на длъжността на заместник министър-председателя, който отговаря за цялостната организация и ръководство на системата за координация при управлението на средствата от Европейския съюз.
Направена беше и промяна в Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация. С нея се регламентира, че дирекция «Икономическа и социална политика» подпомага в работата му вицепремиера по икономическата и демографската политика.
Приет е проектът на нов закон за мерките
срещу изпирането на пари
Правителството одобри проекта на нов закон за мерките срещу изпирането на пари и предлага на Народното събрание да го приеме. При изготвянето му е отразено съвременното европейско законодателство и Международните стандарти за борба с изпирането на пари и финансирането на терористични дейности и разпространението на оръжия за масово унищожение на Financial Action Task Force, приети през 2012 г.
Както и в действащия Закон за мерките срещу изпирането на пари, е дадена дефиниция на понятието „изпиране на пари” и са изброени категориите задължени по закона субекти. Въведена е изрична дефиниция за „банка фантом” – кредитна или финансова институция, учредена в юрисдикция, в която няма физическо присъствие, включващо концепция и управление, и е необвързана с регулирана финансова група.
Със законопроекта са регламентирани организацията и контролът по изпълнението на мерки за борба с прането на пари. Разширява се кръгът от мерки за превенция на използването на финансовата система за целите на изпирането на пари. Съгласно проекта те включват комплексна проверка на клиентите; събиране и изготвяне на документи и друга информация и тяхното съхраняване; оценка на риска от изпиране на пари; разкриване на информация относно съмнителни операции, сделки и клиенти; контрол върху дейността на задължените субекти и др.
Разширява се и кръгът от лица, които попадат в дефиницията за видна политическа личност и спрямо които задължително се прилагат мерки за разширена комплексна проверка на клиента.
С оглед промените в уредбата на мерките срещу изпирането на пари и въвеждането на изискванията на Директива (ЕС) 2015/849 са предвидени съответни промени и в Закона за мерките срещу финансирането на тероризма и в други закони.
Приет е нов устройствен правилник на МРРБ
Правителството прие нов Устройствен правилник на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. С него се оптимизират структурата и числеността на административните звена и се прецизират техните функции, като се преодолява съществуващо дублиране.
Изменя се структурата на специализираната администрация. Досегашните четири главни дирекции стават две – „Гражданска регистрация и административно обслужване” и „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие”.
Специализираната администрация включва и осем дирекции: „Управление на териториалното сътрудничество”, „Търговски дружества и концесии”, „Държавна собственост”, „Устройство на територията и административно-териториално устройство”, „Технически правила и норми”, „Водоснабдяване и канализация”, „Геозащита и благоустройствени дейности” и „Жилищна политика”.
Общата администрация е организирана в дирекциите „Административно обслужване и човешки ресурси”, „Финансово-стопански дейности”, „Правна”, „Връзки с обществеността, протокол и международно сътрудничество”; „Информационно обслужване и системи за сигурност” и „Обществени поръчки”.
Новата регламентация на административните звена съответства на функционалната компетентност на министъра на регионалното развитие и благоустройството с цел оптимизиране на дейностите и укрепване на административния капацитет.
Правителството отпуска допълнителни 5 млн. лева за защита от градушките
Министерският съвет одобри допълнителни разходи в размер 5 млн. лева по бюджета на Министерството на земеделието, храните и горите. Средствата са предназначени за попълване на резерва с противоградови ракети на Изпълнителната агенция „Борба с градушките“ и за извършване на профилактика на техниката.
Сумата ще бъде осигурена от резерва за непредвидени и неотложни разходи по Закона за държавния бюджет.
„Българска независима енергийна борса“ ЕАД
се прехвърля от БЕХ ЕАД на „Българска фондова борса – София“ АД
Правителството даде съгласие „Български енергиен холдинг” ЕАД да извърши продажба на 100% от акциите на „Българска независима енергийна борса” ЕАД на „Българска фондова борса – София“ АД. Продажбата ще се извърши чрез пряко договаряне при начална цена на активите, определена от лицензиран оценител.
Във връзка с дело на Европейската комисия COMP/B1/АТ.39767 БЕХ-Електричество бяха приети правно обвързващи ангажименти, с които бе прекратено производството. Те предвиждат „БЕХ” ЕАД да отдели „Българска независима енергийна борса” ЕАД от структурата си, като прехвърли собствеността върху притежаваните акции от капитала на това дружество на Министерството на финансите. Европейската комисия удължи крайния срок за прехвърляне акциите на енергийната борса до края на месец октомври 2017 г. След направено запитване от страна на БЕХ ЕАД, от ЕК бе изпратено становище, според което „Българска фондова борса – София“ АД би била по-подходящ вариант за купувач на „Българска независима енергийна борса“ ЕАД.
Предложената сделка не представлява приватизация по смисъла на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, тъй като потенциалният купувач е дружество с над 50 на сто държавно участие. Правата на държавата в него се упражняват от министъра на финансите.
Внася: министърът на труда и социалната политика
Внася: министърът на образованието и науката
Внася: министърът на образованието и науката
Внася: министърът на образованието и науката
Внася: министърът на финансите
Внася: министърът на образованието и науката
Внася: министърът на регионалното развитие и благоустройството
Внася: министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Внася: министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Внася: министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Внася: заместник министър-председателят по правосъдната реформа и министър на външните работи
Внася: министърът на труда и социалната политика
Внася: министърът на околната среда и водите
Внася: министърът на туризма
Внася: заместник министър-председателят
Внася: министърът на регионалното развитие и благоустройството
Внасят: министърът на регионалното развитие и благоустройството
Внася: министърът на труда и социалната политика
Внася: министър-председателят
Внася: министърът на регионалното развитие и благоустройството
Внася: заместник министър-председателят
Внася: министърът на енергетиката